FRA TEGNING TIL TEXT
"Den omvendte illustration"

 

FORORD

Det franske begreb ”La Petite Mort” (Den lille død) er fællestitlen for en serie tegninger, jeg påbegyndte på et arbejdsophold i ”Malerhuset” på Fanø i 2010 og siden, i perioder, er vendt tilbage til. På dansk: Den lille død.1)

De første tegninger blev udstillet på kunstnerknejpen Jeppes Badehotel i København, hvor jeg visualiserede det der foregik på de værelser der ikke eksisterer. Det affødte en del kommentarer og alsidige tolkninger, blandt kunstnerknejpens gæster.

Mødet mellem billedet og beskueren har ofte været meget overraskende. Nogle iagttagere foretager forbavsende hurtigt en projektion. De vil typisk, efter nogle indledende bemærkninger, begynde at fortælle en historie fra deres egen virkelighed. Det kan være den dagligdags erhvervsmæssige virkelighed, som da speciallægen i gastroenterologi hurtigt stillede ”diagnosen” på et af mine malerier. Det ”forestillede tydeligvis overgangen mellem tyndtarmen og tyktarmen, med et muntert hjerte nederst til højre i billedet” 2). Interessant.

Mine tegninger og litografier i ”La Petite Mort ”serien, har oplagt inspireret til beretninger fra den skjulte virkelighed. På en fernisering i Nice, for nylig, befandt jeg mig en situation, hvor jeg bliv nød til at afbryde beskueren i sin engagerede og underholdende udlægning af et af mine litografier, over samme tema, inden hun selv fandt ud af, at det var hendes eget intime og temmelig afslørende privatliv, der boblede op til overfladen. Det vedkom jo egentlig ikke mig.

Sådanne tolkninger er naturligvis interessante, for den enkelte, men der vil være forskellige udlægninger fra person til person. Alle tolkningerne er individuelt gyldige, men ikke nødvendigvis fuldgyldige.

Jeg må, i skabelsesprocessen, kunne sætte sig ud over mit ego, hvis værket skal have kunstnerisk interesse. Der må være tale om udtryk for en fælles menneskelig grundforståelse.
Peter Wivel formulerede det således: ”Hvis man tror, at et kunstnerisk værk formidler det subjektive, er man helt på gale veje. Kunstneren / forfatteren må skabe noget almengyldigt, som en litterær fiktion. Der ikke tilhører kunstneren selv”3).

Det ville, inspireret af de mange kommentarer og tolkninger fra bl.a. gæsterne på Jeppes Badehotel, derfor være interessant at få nogle andre bud på mine ”La Petite Mort” tegninger, i litterær fiktion. Der hvor distancen, i modsætning til den subjektive udlægning, er intakt. Så jeg opfordrede forskellige forfattere til at byde ind på en af tegningerne. Efter nogen betænkningstid tog Thorstein Thomsen mig, som den første, på ordet, han valgte en tegning og skrev sin tekst i foråret 2012. Vi var i gang! Herefter henvendte jeg mig til endnu en forfatter. Ventede længe og fik afslag. Og endnu en. Jeg lærte at det ikke er så let, at skabe litterær fiktion ud fra et billede. En ”omvendt illustration”. Forfatterhjerner interagerer faktisk meget forskelligt (ligesom billedkunstneres) og for nogle er det en ubrugelig fremgangsmåde. Nogle forfattere har tappert prøvet, uden held, andre har haft for travlt og nogle har sagt venligt ja, men aldrig svaret… tiden går. Men der er heldigvis nogle mere visuelt orienterede forfattere, som har taget udfordringen op og skrevet. Indtil videre, har jeg modtaget bidrag fra: Thorstein Thomsen (tegning nr.9), Frank Egholm Andersen (nr.4), Kristian Himmelstrup (nr. 8), Brian Christensen (nr.3), Peder Frederik Jensen (nr.10), Dennis Gade Kofod (nr.12) og Jens Blendstrup (med tegning nr.11).

En stor tak til jer, der har bidraget med fine og meget forskellige tekster.

Jo Møller ©.



1) "Den lille død". Er på fransk er en metafor for orgasme. I videre betydning kan det referere til den spirituelle udfrielse, som kommer med orgasme, eller en kort periode af melankoli eller transcendens, som resultat af udladningen af livskraft.

2) ”Indian Night” Maleri 2006

3) Peter Wivel. Politiken d. 31.04. 2013

Tilbage